אפינפרין בדום לב מחוץ לבית החולים, הישרדות עולה…אבל האם אנחנו מצילים את המוח?

פוסט זה זמין גם ב: English עברית

Written by Amanda Mathews


בסקירה שיטתית זו ובמטא-אנליזה, חוקרים מצאו כי אפינפרין במינונים סטנדרטיים, במינונים גבוהים ועם וזופרסין מובילים לשיפור ב-ROSC והישרדות לאשפוז בבית חולים בדום לב מחוץ לבית החולים (OHCA) אך לא שיפר את ההישרדות לשחרור או לתוצאה נוירולוגית תפקודית.

למה זה משנה?
אפינפרין הוא חלק מההנחיות של איגוד הלב האמריקאי לטיפול בדום לב, אך ניסוי PARAMEDIC-2 הראה כי אפינפרין שיפר את ה-ROSC אך לא את התוצאה התפקודית לטווח ארוך. השימוש באפינפרין מהווה נקודת מחלוקת כבר למעלה מ-100 שנים . סיקרנו מטה-אנליזה של אפינפרין בשנת 2019, שהראתה שיפור ב-ROSC והישרדות – אם כי לא עם תוצאה נוירולוגית חיובית. מה מגלה מטה-אנליזה גדולה עוד יותר?

יותר אפי, עוד בעיות?
זו הייתה סקירה שיטתית גדולה ומטה-אנליזה של 18 ניסויי ביקורת אקראיים (21,594 מטופלים) שכללו מטופלים בני 16 ומעלה עם החייאה מחוץ לבית חולים לא טראומטי שקיבלו תרופות תוך ורידי או פלצבו. הם לא כללו מחקרים שכללו תרופות המועברות IM או דרך צינורית אנדוטרכיאלית. החוקרים כללו מחקרים שהעריכו את היעילות של אפינפרין במינון סטנדרטי (1 מ”ג או 0.01-0.02 מ”ג/ק”ג), אפינפרין במינון גבוה (מינון חד פעמי)> 5 מ”ג או 0.1 מ”ג/ק”ג), שילוב של מינון סטנדרטי של אפינפרין וזופרסין, או וזופרסין לבד בהשוואה זה לזה או פלצבו. הם ערכו ניתוחי תת-קבוצות נפרדים שהשוו תוצאות בחולים עם קצב ראשוני הניתן להלם לעומת קצב שאינו ניתן להלם.

מחקר זה מצא כי כל ההתערבויות התרופתיות בהשוואה לפלסבו שיפרו את ה-ROSC ואת הישרדות החולה לאשפוז, אך לא הובילו לשיפור בשחרור מבית החולים או הישרדות עם תוצאה תפקודית טובה. לא היה הבדל בתוצאות הממוקדות במטופל בהשוואה של מינון סטנדרטי של אפינפרין לאפינפרין במינון גבוה. ההישרדות עד לשחרור מבית חולים השתפרה בתת-קבוצת הקצב שאינו ניתן להלם, אך לא השתפרה בתת-קבוצת הקצב הניתן להלם עם מתן אפינפרין במינון סטנדרטי.

בסך הכל, מחקר זה תומך בהמלצה הנוכחית למינון של 1 מ”ג אפינפרין ב-OHCA שאינו ניתן להלם. למקצבים מזעזעים, הלם תחילה לפני שתנסה 1 מ”ג אפינפרין. מחקר זה אינו מוצא כל תפקיד לווזופרסין בטיפול ב-OHCA.

מָקוֹר
Epinephrine in Out-of-Hospital Cardiac Arrest: A Network Meta-analysis and Subgroup Analyses of Shockable and Nonshockable Rhythms. Chest. 2023 Jan 31:S0012-3692(23)00165-4. doi: 10.1016/j.chest.2023.01.033. Epub לפני ההדפסה.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן