האם סידן עובד עבור PEA בחשד להיפרקלמיה?

פוסט זה זמין גם ב: English עברית

Written by Alex Clark


מתן סידן אמפירי בעצירת PEA לא רק שלא הצליח לשפר את ה-ROSC, אלא גם לא השפיע כאשר היו מאפייני ECG של היפרקלמיה ואיסכמיה חריפה של שריר הלב.

למה זה משנה?
שרותי EM רבים מנצלים סידן באופן אוניברסלי בדום לב עם PEA. למעשה, ניסוי אחד בשנת 1985 הדגים ROSC מוגבר בדום לב עם PEA בהינתן סידן עם תסביכי QRS מורחבים, גלי T שיא או עליות ST. עם זאת, מחקרים אחרונים הטילו ספק בסידן הן עבור דום לב מחוץ לבית החולים (OHCA) והן עבור דום לב בבית החולים, וההנחיות הנוכחיות ממליצות על כך רק כאשר יש חשד קליני חזק להיפרקלמיה.

עצמות חזקות, לב חזק?
זה היה תת מחקר מתוכנן מראש של ניסוי סידן לדום לב מחוץ לבית החולים (COCA): ניסוי אקראי, מבוקר פלצבו, כפול סמיות שנערך ברחבי אזור מרכז דנמרק. זה כלל 104 חולים שהופיעו עם PEA. התוצאות הושוו בין מטופלים שקיבלו 10 מ”ל של 0.5 מ”ל/מ”ל סידן כלורי (n=45) לעומת 9 מ”ג/מ”ל נתרן כלורי (n=59) לאחר המנה הראשונה של אפינפרין. התוצאה העיקרית הייתה ROSC. נבדקו גם שינויים במאפיינים האלקטרוקרדיוגרפיים לאחר תרופת ההתערבות, כולל היפרקלמיה (כלומר אובדן גלי P, הרחבת QRS ומשרעת גלי T חיובית מעל החציון) ואיסכמיה חריפה בשריר הלב (עליות מקטע ST ודיכאונות, T- היפוכי גל) תכונות.

בסך הכל, לא היה הבדל מובהק סטטיסטית ב-ROSC בין התערבות הסידן (n=9; 20%) בהשוואה לפלסבו (n=23; 39%; יחס סיכון 0.51; 95% CI 0.26, 1.00). בנוסף, הייתה מגמה לא מובהקת סטטיסטית לירידה בהישרדות של 30 יום בקבוצת הסידן, יחס סיכון 0.16 (95%CI 0.02-1.26). ניתוחי תת-קבוצות לגבי מאפייני א.ק.ג. גם לא הראו שינוי בהשפעה.

למרות שגודל מדגם קטן באוכלוסיית OHCA שונה מאוד מהמקום שבו רבים מאיתנו מתרגלים (85% החייאה מהצד!!!), זוהי תזכורת שסידן הוא תרופה, וכמו רוב התרופות, אחת עם סט תופעות לוואי משלה. בחולה anuric, AV-fistula עם עצירת PEA סינוסואידית לאחר חסר דיאליזה – בטח, בואו ננסה סידן. אבל אם אני צריך לפזול כדי לראות גלי T עם שיא קל… אני אמשיך להיעזר בהחייאה, אפינפרין, ואזהה גורמים הפיכים אחרים לעת עתה.

מָקוֹר
Effect of Calcium in Patients with Pulseless Electrical Activity and Electrocardiographic Characteristics Potentially Associated with Hyperkalemia and Ischemia-Sub-study of the Calcium for Out-of-hospital Cardiac Arrest (COCA) trial. Resuscitation. 2022 Nov 17;S0300-9572(22)00712-2. doi: 10.1016/j.resuscitation.2022.11.006. מקוון לפני ההדפסה.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן